Mladiinfo Live Talk III. / Čo je to sociálne podnikanie?

1. February 2021 | Naše aktivity |
977 videní

AUTORKA: Michaela Anna Jurkovičová

Štvrtok 21. januára sme zorganizovali prvý tohtoročný Live Talk, tentokrát na tému sociálne podnikanie. Ak si Mladiinfo Live Talk III. nestihol/a, nevadí. Celú diskusiu si môžeš pozrieť na našom Facebooku, zatiaľ čo výber toho najdôležitejšieho nájdeš tu.  

Vďaka našim trom hosťom, Petre, Martinovi a Dominike, sme objavili nové možnosti, ktoré sociálne podnikanie ponúka. Petru  z AZU, Martina z Precious Plastic a Dominiku zo ŠUmné sme si predstavili v predošlom článku. Počas Live Talku sme sa od nich dozvedeli veľa zaujímavých informácií. Výber z nich Vám ponúkame nižšie. Nechajte sa inšpirovať! 

Zlatý kruh tvojho nápadu 

Definovanie vlastných hodnôt podnikania môže pôsobiť komplexne a tak nám na úvod Martin predstavil tzv. zlatý kruh, ktorým sa riadi. Zlatý kruh obsahuje tri úrovne Čo? Ako? A Prečo? Prečo predstavuje vnútornú motiváciu a dáva podnikaniu zmysel a víziu, preto sociálny podnikatelia začínajú svoje podnikanie práve otázkou prečo? Naopak tradičný podnikatelia začínajú zväčša otázkou čo?, ktorá vedie priamo k produktu a zameraniu na zisk. 

Máte podnikateľský nápad so pozitívnym sociálnym dopadom? Skúste ho definovať podľa zlatého kruhu a pošlite nám ho na projects@mladiinfo.sk.  

Sociálne vs Sociálne podnikanie 

Na Slovensku sa stretávame často s pojmom sociálne podnikanie, ale len málokedy ho vnímame ako niečo moderné či prospešné pre akúkoľvek skupinu ľudí. Tento pojem sa používal do nedávna na označenie typicky sociálnych podnikov, ktorých cieľom bolo ponúkať sociálne byty, pomoc hendikepovaným či ľuďom bez domova.  

„Možno je čas, aby všetko podnikanie bolo sociálne.“ 

Dominika Horňáková

Sociálny rozmer podnikania sa však netýka len týchto kategórií. Definícia sociálneho podnikania pochádzajúca z anglického „social entrepreneurship“ je omnoho širšia a do popredia dáva oblasti s pozitívnym spoločenským dopadom. Naši hostia sa taktiež držia tejto definície a svojím podnikaním v oblasti vzdelávania, recyklácie či fast fashion sa radia medzi inovatívne sociálne podniky.  

Ak si aj ty doteraz vnímal sociálne podnikanie podľa užšej definície, neváhaj objaviť náš projekt Social Innovators Network, ktorý ti ukáže novú dimenziu spoločensky prospešného podnikania. Viac o podpore spoločensky prospešného podnikania nájdeš aj na konci nášho dotazníku.  

Poznáš Knižnicu oblečenia alebo Plastovú banku?  

Tieto pojmy znejú netradične a aj ich úloha je výnimočná. Kým knižnicu si bežne spájame s knihami, článkami či novinami, Šumné „upgradelo“ tento pojem a založili Knižnicu oblečenia. Za členské si tak pravidelne môžete požičiavať oblečenie a tak pravidelne obmieňať svoj šatník, šetriť peňaženku a odľahčiť svoju ekologickú stopu. Naši hostia si prešli taktiež hierarchiou nenakupovania oblečenia. Martinovi sa zatiaľ darí dobre držať tohto trendu avšak ako povedala Dominika aj pre ňu to bolo zo začiatku náročné. Pre Petru podobne ako aj pre mnohých z vás to je úplná novinka. Ak sa chceš podporiť planétu Hierarchia ti ponúka mini návod. ?  

*Zdroj: https://www.sumne.sk/l/kratky-sprievodca-hierarchiou-ne-nakupovnia/  

Boj proti znečisťovaniu vedie aj Martin. Štatistiky hovoria jasne: recyklujeme iba 9% všetkých plastov. Jeho Plastová banka v Košiciach ti ponúkne možnosť vybrať si nový doplnok a zbaviť sa plastov, ktoré sa ti doma hromadia. V plastovej banke Precious Plastic Slovakia sa platí „Plastcoinmi“, preto si prines so sebou vrchnáky, kelímky z jogurtov alebo fľašu šampónu.  

„Viete že medzi Havajom a USA, sa nachádza 8. kontinent. Atlantída to nie je. Ide o plastový ostrov, ktorý pláva na hladine. Ak by sme jeho váhu chceli vyvážiť škodovkami typu Felícia, potrebovali by sme vyše 84 000 Felícii.“ 

Martin Vasko

Ako obohatiť už existujúce podnikanie? 

Aj keď už podnikáte „obyčajne“ neznamená to, že sa nemôžete stať sociálnym podnikom. Príkladom je catering FreshSnack, ktorý vedie Petra. Okrem toho, že je podnik prevádzkovaný ženami, sa Petra snaží používať aj ekologické obaly a pomôcky. Ako však poznamenala, nie všetky oblasti podnikania môžu byť ekologické: jej cieľom bolo nakupovať zeleninu a ovocie iba od slovenských dodávateľov, ale ako zistila, v tejto oblasti je Slovensko pomerne nesamostatné. Vlastné podnikanie by ešte rada obohatila o zapojenie staršej generácie žien, tak aby neostávali izolované od spoločnosti.  

„Vedeli ste, že Google sa Vás pýta, či je podnik vedený ženami?“ 

Petra Rendková

Dobrovoľníctvo a sociálne podnikanie 

Obe témy idú ruka v ruke. Ako vyzdvihla Petra z AZU, dobrovoľníctvo je výbornou možnosťou ako rozvíjať seba a svoje okolie, a teda aj rozvoj podnikateľského nápadu s pozitívnym spoločenským vplyvom. Vďaka dobrovoľníctvu môžete získať potrebné skúsenosti a network na podporu svojho nápadu či otestovať svoju myšlienku.  

„Keď ste ochotní robiť niečo zadarmo a z vlastného presvedčenia, tak ste idealni zamestnanci, lebo potom čo budete robiť za peniaze, keď toto ste vedeli robiť zadarmo.“ 

Petra Rendková

Ak si sa ešte nezapojil/a do dobrovoľníckych projektov, pozri si aktuálne ponuky alebo napíš na info@mladiinfo.sk . 

Akadémia sociálneho podnikania 

V rámci projektu SIN sme zorganizovali minulý rok online tréning pre mladých ľudí, kde mali možnosť dozvedieť sa viac o tomto type podnikania či porozprávať sa s mentormi. Aj v roku 2021 plánujeme opäť zorganizovať tento workshop. Ak máš záujem zúčastniť sa, sleduj nás alebo nám napíš na projects@mladiinfo.sk .  

Čo im pomohlo v začiatkoch? 

Na Slovensku existuje rozsiahly start-up ekosystém, ktorí pomôže aj tvojej myšlienke rozbehnúť sa. Môžeš využiť napríklad služby Slovak Business AgencyRozbehni saImpact Hub ale aj ďalších hubov a inkubátorov na Slovensku. Aj vďaka nim zistíte, či váš nápad bude fungovať. 

Čo by ste odkázali mladým ľuďom, ktorí chcú podnikať? 

Majte zdravú drzosť, a ak už niekto robí danú činnosť, nie je to limit, aby ste do toho nešli.

Petra Rendková

Trh je dosť veľký a metóda pokus – omyl funguje. Nebojte sa skúšať.

Martin Vasko

Nemajte svoj nápad v šuflíku. Nebudujte hneď veľkú firmu, choďte na to postupne.

Dominika Horňáková

„Nie je dôležité byť lídrom alebo tým najlepším.“ 

Dominika Horňáková
977 videní